Thursday, January 8, 2009

DIY Light Box



Hade lite tid över och byggde mig en egen "DIY Light Box" efter recept från P.O.T.N & Strobist av en papplåda, 3 ark bakplåtspapper, lite tejp och 2 st ark (ett svart 160 gr och ett vitt 300 gr). Tycker det blev rätt bra, kunde kanske valt en större låda (och ställt den på högkant), men den ska ju förvaras någonstans när den inte används också ;-)

På bilden är det svarta arket i stoppat och en symbolisk detalj som ska fotograferas. Upptäckte även det otroligt smidiga med LiveView på kameran eftersom det kan vara rätt svårt att få full koll på fokus och skärpedjup genom en APS-C sökare.

Nu ska jag bara hitta några bättre lampor att ljussätta med, skrivbordslampan är synnerligen kall till temperaturen och alldeles för klen till styrkan.

Testbilden blev så här:


så lådan ska säkert gå att använda till amatörmässigt macrofoto :-)

[EDIT] När jag gjorde lådan så vek jag kartongen som utgör bakgrunden. För svart spelar det kanske inte så stor roll, men för vitt blir det mycket bättre om man bara låter arket vara snyggt böjt istället. Så idag har jag varit hos Matton i Malmö för att inhandla 2 till 300gr ark (50x70cm) för hela 15 kr styck!

1 comment:

Anonymous said...

Intressant! Ska prova att göra en själv, när "tid över" infinner sig. Visa gärna hur det blir med vitt papper också!

Som du skriver är nog skrivbordslampan inte helt rätt belysning. Behövs nog ett par ordentliga byggstrålkastare + blit för att få till ett riktigt bra resultat.